آیا نام دامنه شما اهمیت دارد و چقدر باید برای انتخاب نام دامنه اهمیت قائل شوید؟

این سوالی است که تقریباً هر هفته توسط یک مشتری فعلی که در مورد یک تجارت جدید یا تغییر نام تجاری جدید می پرسد، یا مشتری بالقوه ای که پیامدهای نام دامنه خود را برای موفقیت سئو در نظر می گیرد، از ما پرسیده می شود.

این مقاله اهمیت انتخاب نام مناسب، اصول اولیه مانند دامنه تطابق دقیق و تطابق جزئی و برخی از ملاحظاتی را که باید هنگام انتخاب نام دامنه برای کسب و کار خود رعایت کنید، تشریح می کند.

نام دامنه و تصویر جلد SEO
آیا نام دامنه شما اهمیت دارد و چقدر باید برای انتخاب نام دامنه اهمیت قائل شوید؟

این سوالی است که تقریباً هر هفته توسط یک مشتری فعلی که در مورد یک تجارت جدید یا تغییر نام تجاری جدید می پرسد، یا مشتری بالقوه ای که پیامدهای نام دامنه خود را برای موفقیت سئو در نظر می گیرد، از ما پرسیده می شود.

این مقاله اهمیت انتخاب نام مناسب، اصول اولیه مانند دامنه تطابق دقیق و تطابق جزئی و برخی از ملاحظاتی را که باید هنگام انتخاب نام دامنه برای کسب و کار خود رعایت کنید، تشریح می کند.
فهرست مطالب

 نام دامنه چیست؟
 آیا نام دامنه شما روی سئو تاثیر می گذارد؟
 نام دامنه چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟
 آیا نام دامنه به سئو کمک می کند؟
 دامنه های سطح بالا
 آیا خط فاصله در نام دامنه بر سئو سایت تأثیر می گذارد؟
 نحوه انتخاب نام دامنه برای سئو

نام دامنه چیست؟

قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، اجازه دهید کمی خانه داری انجام دهیم تا همه در یک صفحه باشیم.

نام دامنه شما نام وب سایت شماست. نام دامنه آدرسی است که کاربران می توانند از طریق آن به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. نام دامنه معمولاً برای شناسایی یک یا چند آدرس IP استفاده می شود. برای استفاده از وب سایت ما به عنوان مثال، نام دامنه ما safaridigital.com.au است.

هنگامی که به www.safaridigital.com.au مراجعه می کنیم، (که اغلب اینطور نیست):
نام دامنه safaridigital.com.au است
ساب دامنه www.
دامنه سطح بالا (TLD) .com است
با کد کشور .au

بخش های نام دامنه

آیا نام دامنه شما روی سئو تاثیر می گذارد؟

بله، اما کلمات کلیدی همه چیز سئو برای نام دامنه نیستند. هنگامی که به نام دامنه نگاه می کنید، بدیهی است که می خواهید مردم برند شما، کسب و کار شما و آنچه را که ارائه می دهید تشخیص دهند. یک نام دامنه بهینه شده برای سئو، نام دامنه ای است که مرتبط، دارای برند باشد و هدف و محتوای وب سایت را بیان کند.

اول از همه، شما نیازی به داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه خود ندارید تا سایت خود را به رتبه خوبی برسانید. موتورهای جستجو به خوبی از پر کردن کلمات کلیدی در نام های دامنه آگاه هستند و به طور فعال صاحبان سایت ها را از ایجاد نام های دامنه ای که با دامنه های دقیق مطابقت دارند (EDM) منع می کنند.

درعوض، باید روی ایجاد نام دامنه ای تمرکز کنید که برند خوبی داشته باشد و برای پیشنهادات تجاری شما بهترین باشد. ایجاد یک حضور پیوسته و با برند آنلاین با تلاش های سئو در هم تنیده خواهد شد. در حالی که نام دامنه شما بخش مهمی از وب سایت شما است، خود نام در میان 200 فاکتور رتبه بندی که گوگل برای تعیین مکان سایت شما در نتایج جستجو استفاده می کند، وزن کمی دارد.
نام دامنه چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

در حالی که آنها یک فاکتور اصلی رتبه بندی نیستند، نام های دامنه می توانند تأثیرات قابل توجهی بر SEO داشته باشند. استفاده از ترکیبی از کلمات مرتبط و مارک دار برای ایجاد یک نام دامنه کوتاه، مختصر و قابل کلیک به طور قابل توجهی شانس شما را برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو افزایش می دهد. با این حال، استفاده از کلمات کلیدی با تطابق دقیق و بهینه سازی بیش از حد نام دامنه می تواند وب سایت شما را اسپم به نظر برساند و شانس شما را برای رتبه بندی خوب کاهش دهد. همه چیز در مورد ایجاد تعادل مناسب است.

اگر فقط به نام دامنه یک وب سایت نگاهی بیندازیم، غیرقابل انکار است که استفاده از کلمات کلیدی مناسب در نام دامنه می تواند به طور قابل توجهی شانس شما را برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو افزایش دهد. با این حال، این بدان معنا نیست که دامنه‌های تطابق دقیق همیشه در رتبه اول قرار دارند. در سال 2012، گوگل در تلاشی برای خلاصی از نتایج جستجو از شر وب‌سایت‌های هرزنامه و پر از کلمات کلیدی، تعداد دامنه‌های دارای تطابق دقیق را کاهش داد.

به عنوان مثال، اگر مشاغل مبتنی بر خدمات را با عبارت «سیدنی» جستجو کنیم، بسیاری از وب‌سایت‌هایی که رتبه اول را دارند، «Sydney» و کلمه کلیدی سرویس را در نام دامنه دارند. ترفند در اینجا این است که همه آنها موفق به یافتن نام های دامنه ای شده اند که مرتبط، بهینه، برند محور هستند و در ارتباط با سایر عوامل رتبه بندی جستجو برای رتبه بندی خوب کار می کنند.

نام دامنه می تواند تأثیر زیادی بر سئو داشته باشد. داشتن مرتبط ترین و مناسب ترین نام دامنه می تواند به هدف قرار دادن مخاطبان مرتبط شما و سرعت بخشیدن به رتبه بندی جستجوی شما کمک کند. اما این به عناصر بیشتری نسبت به کلمات کلیدی مربوط می شود – ابتدا باید یک وب سایت بهینه سازی شده برای نام دامنه خود داشته باشید تا به شما کمک کند.
آیا نام دامنه به سئو کمک می کند؟

به عنوان یک صاحب کسب و کار، انتخاب نام دامنه یک کار بسیار مهم است زیرا به هویت برند کسب و کار تبدیل می شود.

بنابراین در حالی که ممکن است گوگل تایید کرده باشد که نام دامنه مانند گذشته در رتبه بندی موتورهای جستجو نقش ندارد، نام دامنه مناسب می تواند موارد زیر را ارائه دهد:

• نرخ کلیک بالا
• ادراک اعتماد و اقتدار
• برتری رقابتی نسبت به مخالفان
• پتانسیل برند بیشتر
• رفتار مثبت کاربر که می تواند بر رتبه بندی موتورهای جستجو تأثیر بگذارد

اگر می‌خواهید بیشترین ارزش سئو را از نام دامنه خود به دست آورید، باید به ایجاد تعادل بین دامنه‌ای که بیش از حد پر شده است و دامنه‌ای که برند خوبی دارد فکر کنید. همه چیز در مورد ارسال سیگنال های مناسب است.

تطابق جزئی یا تطابق دقیق نام های دامنه می تواند برای تلاش های سئو شما مفید و محدود باشد. به عنوان مثال، اگر Safari Digital "شرکت سئوی پرث" نامیده شود، رتبه‌بندی ما در استرالیای غربی ممکن است کمی بهبود یابد، اما رتبه‌بندی ما در سواحل شرقی آسیب خواهد دید. در حالی که انتخاب یک دامنه تطابق جزئی یا دقیق می تواند یک تقویت کوتاه مدت ایجاد کند، آنها همچنین می توانند مقیاس پذیری را محدود کنند.

در جامعه سئو به خوبی شناخته شده است که اگر مالک به نحوه مدیریت محتوای وب سایت دقت نکند، گوگل می تواند دامنه های مطابق با دقیق را جریمه کند. بنابراین، در حالی که نام دامنه باید روی بازتاب نام تجاری متمرکز شود، داشتن یک نام دامنه مناسب سئو مطمئنا می تواند به تلاش شما کمک کند.
دامنه های سطح بالا

دامنه های سطح بالا (TLD) رایج ترین دامنه ها هستند و دامنه جهانی دارند. دسترسی جهانی به این معنی است که هیچ محدودیتی بر اساس صنعت یا مکان وجود ندارد و هر کسی می تواند یک TLD ایجاد کند. دامنه های ".com" که در ابتدا برای سایت های ایالات متحده طراحی شده بودند، محبوب ترین TLD ها هستند.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید دامنه خود را سئو دوست‌تر کنید، استفاده از دامنه‌های سطح بالای کد کشور (ccTLD) است. ccTLD ها یک لایه اطلاعات اضافی را برای موتور جستجو فراهم می کنند که به محدود کردن نتایج مربوط به جستجوی کاربر کمک می کند. ccTLD به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت و مخاطبان شما را از طریق موقعیت جغرافیایی درک کنند. به عنوان مثال، استفاده از ".com.au" به Google اجازه می دهد تا بداند کسب و کار شما استرالیایی است. استفاده از ccTLD می تواند به طور قابل توجهی بر مکان و زمان نمایش وب سایت شما در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر بگذارد. اگر سایت شما دارای نام دامنه ".co.uk" باشد، به احتمال زیاد برای اکثر عبارات جستجو به دست کاربران استرالیایی نمی رسد.
آیا خط فاصله در نام دامنه بر سئو سایت تأثیر می گذارد؟

به طور خلاصه بله. استفاده از خط تیره در نام دامنه را توصیه نمی کنیم.

اگر دو کلمه دامنه شما را تشکیل می دهند، مانند "www.safariexample.com"، ممکن است وسوسه شوید که کلمات را با خط فاصله از هم جدا کرده و آن را "www.safari-example.com" بسازید.

استفاده از خط تیره به شدت با رفتار هرزنامه مرتبط است و خوانایی و روان بودن نام دامنه را کاهش می دهد. به همین دلیل، استفاده از خط تیره در نام دامنه توصیه نمی شود. در صورت لزوم، مطمئن شوید که از بیش از یک استفاده نکنید و همیشه یک خط فاصله را بر روی خط زیر انتخاب کنید.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که نام‌های دامنه خط تیره‌شده تا این حد هرزنامه به نظر می‌رسند این است که این یک روش معمول برای ارسال‌کنندگان هرزنامه است که سعی می‌کنند نسخه‌های «نابود» از وب‌سایت‌های معتبر معتبر ایجاد کنند. نام دامنه اصلی قبلاً گرفته شده است، بنابراین آنها یک نسخه خط خطی را ثبت می کنند تا سعی کنند وب سایت و نام تجاری را تکرار کنند.

موتورهای جستجو و کاربران هر دو با یک نام دامنه خط خطی معطل خواهند شد. به خوبی خوانده نمی شود، و آنها ارتباط نزدیکی با یک وب سایت بی کیفیت دارند. اگر می توانید از استفاده از خط تیره در نام دامنه خود اجتناب کنید.
نحوه انتخاب نام دامنه برای سئو

انتخاب نام دامنه شما نباید صرفاً روی سئو متمرکز شود. در عوض، انتخاب نام دامنه شما باید بر آنچه وب سایت شما ارائه می دهد متمرکز شود. اگر نام دامنه شما دقیقاً نشان دهنده وب سایت و برند شما باشد، این به خودی خود سئوی خوبی است. در اینجا چند نکته مهم برای انتخاب نام دامنه آورده شده است:

• از نام تجاری خود استفاده کنید
• کلمات کلیدی را در نظر بگیرید که هم مرتبط و هم در برند هستند
• موقعیت مکانی خود را در نظر بگیرید
• از دامنه های تطابق دقیق اجتناب کنید
• به TLD های اصلی پایبند باشید
• از ابهام بپرهیزید
• نام دامنه ای را انتخاب کنید که به راحتی به خاطر بسپارید
• آن را کوتاه و مختصر نگه دارید
• از استفاده از خط فاصله خودداری کنید

نام دامنه برای سئو شامل ایجاد نامی است که کاملاً متناسب با تجارت و برند شما باشد. در گذشته، اگر یک نام دامنه منطبق دقیق برای کلمات کلیدی هدف خود ایجاد کنید، به طور خودکار رتبه خوبی خواهید داشت. با این حال، از آنجایی که الگوریتم گوگل پیچیده تر شده است، داشتن یک نام دامنه منطبق دقیق به این معنی نیست که سایت شما به طور خودکار رتبه اول را کسب می کند.

در سال 2012، گوگل دستخوش تغییرات قابل توجهی شد تا دامنه‌های تطبیق دقیق با کیفیت پایین را در نتایج جستجو کاهش دهد. در حالی که هنوز وب‌سایت‌های زیادی وجود دارند که با نام‌های دامنه مطابقت دقیق رتبه‌بندی می‌شوند، بهترین کار این است که از پر کردن بیش از حد دامنه خود با کلمات کلیدی هدف خودداری کنید.

اگر می خواهید بیشترین ارزش را از نام دامنه خود داشته باشید، باید سیگنال های مناسبی را ارسال کنید. شما باید یک دامنه سئو پسند بدون ایجاد ادراک اسپم ایجاد کنید. بر روی نام تجاری خود، پیشنهادات تجاری خود و استفاده از نام دامنه ای تمرکز کنید که باعث می شود کاربران تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد وب سایت شما داشته باشند.

همانطور که قبلا ذکر شد، گوگل در تلاش است تا خواسته های کاربران را برآورده کند. بنابراین، هنگام تصمیم گیری در مورد نام دامنه، ابتدا باید مشتریان خود را در نظر بگیرید. نام دامنه شما باید:

• تصور یک وب سایت هرزنامه را نداشته باشید
• قابل تشخیص، به یاد ماندنی و خواندنی باشید
• مرتبط و معتبر باشید
• نام تجاری کسب و کار خود را
• ارتباط قوی با اینکه چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید داشته باشید
پیچیدن آن

ایجاد یک نام دامنه مناسب SEO بسیار بیشتر از استفاده از کلمات کلیدی مرتبط است. ایجاد یک نام دامنه که تأثیر مثبتی بر تلاش‌های سئو خواهد داشت، شامل تمرکز بر برندی است که کاربران آن را دوست دارند. هنگام ایجاد نام دامنه خود، با خود فکر کنید "آیا این چیزی است که من روی آن کلیک کنم؟"، زیرا اینکه آیا کاربران با دامنه شما تعامل دارند باید دغدغه اصلی شما باشد.

روزهایی که در آن می‌توانستید به دامنه‌ای با تطابق دقیق اعتماد کنید تا رتبه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنید، گذشته است. رتبه بندی خوب در عبارات جستجوی مرتبط بسیار بیشتر از دامنه مناسب است - یک نام دامنه خوب فکر شده تنها یک بلوک کوچک برای یک وب سایت با کیفیت بالا است.