جنبه های زیادی از یک سازمان وجود دارد که می تواند آن را به یک کسب و کار موفق و پر رونق تبدیل کند.

برای بسیاری، یک وب سایت جذاب و کاربرپسند عاملی حیاتی برای ساختن یک برند و جذب مشتری است. این امر به ویژه در صورتی که شما یک تجارت الکترونیکی را اداره می کنید بیشتر است.

یک وب سایت به شما هویت برند می دهد و مکانی را برای مشتریان ایجاد می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد کاری که انجام می دهید پیدا کنند. بنابراین، یک زیر دامنه چگونه می تواند بر این موضوع تأثیر بگذارد؟

در این مقاله، ما در مورد زیر دامنه ها و اینکه چگونه می توانند بر عملکرد سئو شما تأثیر بگذارند صحبت خواهیم کرد.
ساب دامنه چیست؟

به عبارت ساده، ساب دامنه بخشی دیگر از وب سایت شما است. اگر احساس می کنید می خواهید بخش دیگری را به وب سایت خود اضافه کنید که برند شما را ارتقا دهد، ممکن است بخواهید از یک زیر دامنه استفاده کنید. این زیر دامنه به شما امکان می دهد اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید و حتی می توانید آنها را به فروشگاه تجارت الکترونیک خود هدایت کنید.

برای مثال گوگل را در نظر بگیرید. موتور جستجوی اصلی Google "google.com" و همچنین "maps.google.com" و "earth.google.com" وجود دارد. هر دو هنوز بخشی از دامنه اصلی گوگل هستند، اما هر کدام هدف خاص خود را به دور از سایت گوگل دارند. اگر گوگل چتر اصلی است، ساب دامنه ها زیر مجموعه های زیر آن هستند.

آنها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند، از جمله:

 محتوای وب سایت را بهتر سازماندهی کنید
 اطلاعات عمیق تری در مورد یک موضوع خاص ارائه دهید
 افزایش سئو و اعتبار دامنه
 صفحات با هدف جغرافیایی را به حداکثر برسانید
 یک فروشگاه تجارت الکترونیک جداگانه ایجاد کنید

توجه به این نکته مهم است که هر سایتی به زیردامنه نیاز ندارد و فقط در صورتی باید از آنها استفاده کرد که به وب سایت شما و آنچه ارائه می دهید مرتبط باشد. زیر دامنه ها را نباید با یک زیر شاخه اشتباه گرفت. یک زیر شاخه بخشی از وب سایت اصلی شما است. به نظر می رسد این است:

thechicflorist.com/blog

در حالی که، یک زیر شاخه خواهد بود:

blog.thechicflorist.com.
ساب دامنه چه تفاوتی با دامنه دارد؟

وقتی به URL یک وب سایت نگاه می کنید، https://apple.com را می بینید. قسمت دوم، apple.com، نام دامنه است. این اغلب نام شرکت شما یا نامی است که برای توصیف دقیقاً آنچه وب سایت برای آن در نظر گرفته شده است استفاده می شود.

دامنه سطح بالا بخش «.com»، «.org» یا «.net» از URL است. دامنه سطح دوم خود نام تجاری است، یعنی "apple".

اکنون دامنه سطح بالا و دامنه سطح دوم خود را دارید، می توانید یک زیر دامنه ایجاد کنید. یک زیر دامنه مانند پیشوند دامنه شماست. به عنوان مثال می توان به قرار دادن "وبلاگ" یا "پرداخت" در مقابل دامنه اشاره کرد تا دقیقا مشخص شود که زیر دامنه برای چه چیزی است.

6 روشی که زیردامنه ها بر سئو تاثیر می گذارند

یکی از دلایل اصلی که یک کسب و کار ممکن است برای ایجاد یک زیر دامنه انتخاب کند، تلاش برای تأثیر مثبت بر عملکرد سئوی خود است. در اینجا شش راه وجود دارد که می تواند اتفاق بیفتد:
1. تجربه بهتر در محل

استفاده از یک زیر دامنه به این معنی است که می توانید تجربه کاربری متفاوتی را برای وب سایت اصلی خود ارائه دهید. زیر دامنه شما معمولاً گسترش وب سایت اصلی شما است، زمانی که می خواهید موضوع خاصی را بیشتر بررسی کنید اما نمی خواهید این اطلاعات در وب سایت اصلی شما باشد.

این روش سازماندهی محتوای وب سایت شما را برای کاربران شما آسان تر می کند تا اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. این یک تجربه بهتر در سایت می دهد، به این معنی که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بالاتر ظاهر می شوید.

با توجه به اینکه 90 درصد از کاربران از نمایش نادرست سایت یا ناوبری آن مشکل دارند (پایین را ببینید)، ایجاد یک زیر دامنه تخصصی می تواند به شما کمک کند در رتبه بندی کلمات کلیدی مورد پسند قرار بگیرید. این به این دلیل است که با ساده‌سازی سلسله مراتب سایت شما، پیمایش سایت را آسان‌تر می‌کند. مشکل در پیمایش یک سایت یکی از شایع ترین شکایات کاربران است.

هر چه کاربر بیشتر در سایت شما وقت بگذارد، برای سئو سایت شما بهتر است. این به عنوان "زمان اقامت" شناخته می شود - زمانی که کاربر پس از یافتن سایت شما از طریق جستجوی گوگل، آن را در سایت شما صرف می کند. الگوریتم گوگل مدت زمانی را که کاربران در یک صفحه سپری می کنند را مستند می کند و از آن برای تعیین ارزش محتوای آن صفحه استفاده می کند. این می تواند بر رتبه بندی صفحه تأثیر بگذارد.

بنابراین، هر چه یک کاربر زمان بیشتری را صرف پیمایش در سایت شما، از جمله زیر دامنه ها کند، شانس بیشتری برای رتبه بندی بالاتر خواهید داشت. شما می توانید با مشاهده تجزیه و تحلیل های تجارت الکترونیک خود متوجه شوید که یک مشتری چه مدت در وب سایت شما سپری می کند.

2. بازارهای بین المللی را هدف قرار می دهد

همانطور که بحث کردیم، می توان از یک زیر دامنه برای ایجاد محتوای تخصصی استفاده کرد. بنابراین، در مورد زمانی که این محتوا برای یک هدف جمعیتی خاص اعمال می شود، چه می شود؟ شما می توانید محتوای زیر دامنه خود را به سمت کشورها و قاره های خاصی هدایت کنید. اگر یک تجارت جهانی دارید و بازارهای بین المللی را هدف قرار دهید، این ایده آل است. این به این معنی است که رتبه سئوی شما در برخی کشورها می تواند بالاتر باشد، زمانی که شما یک زیر دامنه خاص برای هدف قرار دادن آن منطقه دارید.

محتوا و زبان سایت شما باید منعکس کننده کشور مورد نظر شما باشد. استفاده از یک زیر دامنه، همراه با ابزارهای رایگان همکاری بازاریابی، رسیدن به بازارهایی را که می خواهید هدف قرار دهید، برای شما آسان تر می کند.
3. کلمات کلیدی را در URL شما درج می کند

کلمات کلیدی همراه با سئو هستند. با مرتبط کردن سایت خود با کلمات کلیدی مرتبط با محصول یا خدمات شما، مشتریان بالقوه می توانند هنگام جستجوی آن کلمات کلیدی راحت تر شما را پیدا کنند. این مانند سئو 101 است.

وقتی نام کسب و کار شما لزوماً با محصولات شما مطابقت ندارد، مثلاً اپل، گنجاندن کلمات کلیدی در URL اصلی وب سایت شما دشوار است. یک URL ساب دامنه به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را ببندید، که یک فرصت عالی برای شما برای بهبود رتبه بندی SEO بر اساس آن کلمات کلیدی است.

4. به رشد اقتدار در بازارهای خاص کمک می کند

ساب دامنه شما می تواند به اندازه دلخواه شما گسترده یا خاص باشد. با این حال، در اکثر مواقع، ساب دامنه‌ها به گونه‌ای ایجاد می‌شوند که جایگاه بیشتری داشته باشند، تا بتوانند بازارهای هدف را که وب‌سایت اصلی ممکن است از دست بدهد. این می‌تواند یک تاکتیک عالی سئو برای کسب‌وکارهایی باشد که می‌خواهند قدرت را در آن بازارهای خاص‌تر افزایش دهند و از آن‌ها ترافیک کسب کنند.

به عنوان مثال، اگر یک نانوایی محصولات پخته شده را از طریق یک فروشگاه فیزیکی بفروشد و وب سایت آنها نیز بخواهد شروع به فروش دانه های قهوه خود کند، ممکن است یک زیر دامنه مفید پیدا کند. از هدف اصلی سایت که جلب کردن مشتریان به محصولات پخته شده آنهاست، منحرف نمی شود، اما به آنها اجازه می دهد دانه های قهوه را نیز بفروشند.

اگرچه هر دو مربوط به غذا هستند، اما تلاش برای رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی مرتبط با قهوه در سایت اصلی ممکن است دشوار باشد، زیرا به سمت پخت طراحی شده است. بنابراین، یک زیر دامنه نیز می تواند به هدف قرار دادن آن کلمات کلیدی خاص کمک کند.
5. اعتبار دامنه سایت را افزایش می دهد

دامنه اتوریتی چیست؟ اعتبار دامنه به نحوه درک وب سایت شما اشاره دارد. این یک امتیاز رتبه بندی موتور جستجو است که توسط شرکت Software as a Service (SaaS) Moz توسعه یافته است. DA (مرجع دامنه) سایت از 1 تا 100 رتبه بندی شده است. به طور کلی، هرچه DA بالاتر باشد، سایت مورد اعتمادتر است و معمولاً در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارد.

اگرچه ساب دامنه ها اغلب به عنوان موجودیت های جداگانه برای وب سایت اصلی در نظر گرفته می شوند، اما می توانند بر رتبه بندی دامنه اصلی تأثیر مثبت بگذارند. علاوه بر این، به دلیل کلمات کلیدی اضافی، آنها همچنین ممکن است برای عباراتی رتبه بندی شوند که دامنه اصلی برای آنها رتبه بالایی ندارد.

6. می توانید زیر دامنه های سازگار با موبایل ایجاد کنید

گوگل سایت‌های سازگار با موبایل را در اولویت قرار می‌دهد، بنابراین بسیاری از وب‌سایت‌هایی که معمولاً برای استفاده از دسک‌تاپ ساخته شده‌اند، زیر دامنه‌های سازگار با موبایل ایجاد کرده‌اند.

این زیردامنه ها در کنار دامنه اصلی خود کار می کنند، اما شامل محتوای سازگار با موبایل است که در همه دستگاه ها به خوبی کار می کند. طراحی وب مسئول و برنامه های تلفن همراه هنگام ایجاد محتوای بیشتر مبتنی بر تلفن همراه مفید هستند.

آیا ساب دامنه ها همیشه به سئو کمک می کنند؟

اگرچه زیردامنه ها برای یک سازمان مفید هستند، اما لزوماً بلیط شما برای آن نتیجه جستجوی برتر در Google نیستند. این به این دلیل است که همه چیز به وب سایت شما بستگی دارد و آنها باید به صورت موردی مورد استفاده قرار گیرند.

یک وب سایت با طراحی ضعیف احتمالاً دارای نرخ پرش بالایی است. این زمانی است که کاربر بدون اینکه به آن فرصتی بدهد، از صفحه دور کلیک می کند، زیرا UX (تجربه کاربر) برای پیمایش بسیار ضعیف است. حالا تصور کنید یک زیر دامنه ایجاد می کنید اما هنوز به UX تسلط ندارید. تاثیر ساب دامنه شما باعث تقویت سایت اصلی شما نمی شود، زیرا مردم هنوز نمی خواهند با آن تعامل داشته باشند.

نرخ پرش از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. در اینجا نمونه ای از نرخ پرش بر اساس نوع وب سایت آورده شده است:

اهمیت زیر دامنه در صنایع مختلف

به عبارت دیگر، اگر وب سایت اصلی شما عالی نیست، ایجاد یک زیر دامنه کمکی نخواهد کرد. اولویت شما باید محتوای اصلی دامنه و قابلیت استفاده شما باشد. آیا برای بهینه سازی تصاویر وب سایت وقت گذاشته اید؟ و آیا از پهنای باند میزبانی وب سایت بهینه استفاده می کنید؟ قبل از ایجاد یک ساب دامین اضافی، نقص های سایت اصلی خود را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، برخی یک زیر دامنه را به عنوان رقابت با خودتان می بینند. به طور دقیق، ساب دامنه شما می تواند از وب سایت اصلی شما بهتر باشد. اگر آنها برای کلمات کلیدی یکسانی بهینه شده باشند، برای کسب بالاترین رتبه با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

این می تواند برای برخی از مشاغل مشکل ساز باشد. با این حال، بسیاری آن را به عنوان یک مزیت می‌دانند، زیرا به شما فرصت بیشتری می‌دهد تا در اولین صفحه نتایج جستجوی Google ظاهر شوید، مهم نیست که کدام دامنه آن را در آنجا قرار دهد.

آیا باید از زیر دامنه برای وب سایت خود استفاده کنید؟

زیر دامنه ها برای هر کسب و کاری مفید نیستند. در واقع، شما فقط در صورت مناسب بودن باید از آنها برای پشتیبانی از وب سایت دامنه اصلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک فروشگاه تجارت الکترونیک یا منبع دقیق تری برای یکی از پرفروش ترین خدمات خود ایجاد کنید.

ایجاد یک زیر دامنه به منظور پر کردن کلمات کلیدی و رتبه‌بندی می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، آسیب وارد کند. به عبارت دیگر، اگر زیر دامنه ارزش واقعی ارائه نمی کند، آن را ایجاد نکنید.

با این حال، اگر تصمیم به استفاده از زیر دامنه برای وب سایت خود دارید، باید تأثیرات مثبتی بر عملکرد سئوی خود مانند مقابله با سئو منفی و بهبود رتبه بندی کلمات کلیدی خود مشاهده کنید.

منبع: آن کراول